اخبار مدیریت حج و زیارت خراسان شمالی
یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
EN

خبر

جلسه هماهنگی ، توجیهی مدیران و معاونین راهنمای مرحله اول خراسان شمالی برگزار شد

جلسه هماهنگی ، توجیهی مدیران و معاونین راهنمای مرحله اول خراسان شمالی برگزار شد

مدیران و معاونین راهنمای اعزامی به عمره مرحله اول استان خراسان شمالی در جلسه هماهنگی ، توجیهی که امروز دوشنبه 93/09/17 درمحل سالن اجتماعات حج و زیارت برگزار شد شرکت نمودند .

این جلسه که در آن حجه الاسلام و المسلمین ابوالفضلی مسئول نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در استان و آقای جواد شاد مدیر حج و زیارت استان و کلیه مدیران و معاونین مرحله اول عمره  حضور داشتند با هدف آگاهی بخشی و تبیین آخرین دستورالعمل های مربوط به عمره 93-94  برگزار گردید .

حجه الاسلام و المسلمین ابوالفضلی طی سخنانی فرصت حضور در این جلسه را برای خود به جهت عرض سلام و خسته نباشید به خادمین زائرین بیت الله الحرام مغتنم دانستند و بیان نمودند : فرصتی که در اختیار ما و شما برای خدمت به زائرین قرارداده شده است بسیار ذی قیمت می باشد و می بایست با همّت و تلاش خود در همه امور از این نعمت ارزشمند قدردانی کرد . قرارگرفتن در جایگاه خادم زائرین با مسئولیتی خطیر همراه است و آن مراقبت مداوم داشتن در گفتار و رفتار به جهت الگو بودن در نگاه جامعه و زائرین است بنابراین کسب مهارت های لازم علمی در امور مرتبط با سفر و زائرین الزامی می باشد . شما عزیزان که توفیق همراهی و هم قدمی  با زائرین حرم پیامبر اکرم (ص) و ائمه بقیع (ع) را در مدینه منوره ومسجدالحرام را در مکه مکرمه دارید سعی نمایید با رفتاری پسندیده و اجتناب از مواضع تهمت الگویی شایسته برای همراهان خود در کاروان باشید .

خوشبختانه دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در استان خراسان شمالی به صورت مستقل  تجهیز و فعّال گردیده و الحمدالله آماده ارایه خدمت به زائرین بیت الله الحرام در استان می باشیم .

برگزاری چهار جلسه آموزشی ، توجیهی برای زائرین عمره که سه جلسه آن توسط شما و یک جلسه به صورت متمرکز می باشد الزامی است و خواهشمندیم گزارش جلسات آموزشی برگزار شده کاروان ها را در فرصت مناسب به دفتر نمایندگی بعثه خراسان شمالی ارسال  فرمایید .

حاج آقای شاد مدیر حج و زیارت استان خراسان شمالی در ادامه ضمن عرض خیر مقدم به حاضرین در جلسه بیان فرمودند : خداوند را شکرگزاریم که فصلی جدید از عمره آغاز شده و توفیق یافتیم تا دوباره خدمتگزار زائرین بیت الله الحرام باشیم . عرض بنده هم این است که اصل را  باید بر این قرار بدهیم که از این فرصت استفاده کنیم و همّت خود را معطوف آن سازیم که چه اعمالی انجام دهیم تا  زائرین به نشاط معنوی برسند .

در سال جاری برای اعزام مدیران و معاونین راهنمای عمره داشتن سابقه اعزام به عتبات عالیات از 92 به بعد را لحاظ و اجراء کردیم و این اقدام پیرواعلام و اطلاع رسانی های قبلی صورت گرفته است و این روند انشاء الله تا پایان عملیات عمره ادامه خواهد داشت.

لازم است برگزاری جلسات آموزشی  زائرین را جدی بگیریم و با توجه به گستردگی معارف و موضوع های مرتبط با حج و عمره و محدود بودن تعداد جلسات آموزشی و زمان آن ها هر مقدار برنامه ریزی مناسب تری داشته باشیم زائرین از نظر روحی ، روانی و اعتقادی برای سفر آماده تر می گردند . برنامه ریزی ها را به گونه ای انجام دهید که با استفاده از فرصت حضور روحانیون معزز کاروان ها زائرین نسبت به فلسفه و اسرار اعمال و مناسکی که انجام خواهند داد آگاهی های لازم را کسب نمایند . 

مدیران و معاونین محترم کاروان ها با هماهنگی روحانیون معزز برای جلسات آموزشی و برنامه های زائرین در طول سفر برنامه ریزی نمایند و برگزاری سه جلسه برای زائرین عمره توسط شما قبل سفر با حضور روحانیون محترم  الزامی است  البته در مواردی که ناگزیر باشید برگزاری دوجلسه مشروط  به اینکه صبح و عصر باشد در یک روز مانعی ندارد و زمان و مکان برگزاری جلسات را به حج وزیارت استان اعلام فرمایید تا در صورت امکان در جلسات زائرین شرکت نماییم .

مدت سفر و زمان حضور زائرین در مدینه منوّره و مکّه مکرّمه با توجه به ده روزه بودن طول سفر بسیار محدود است بنابراین زمانبندی مناسبی را برای جلسات آموزشی در نظر بگیرید . بر همه ما لازم است مقدم زائرین بیت الله الحرام را گرامی بداریم و در تکریم شایسته زائرین هر آنچه در توان داریم عرضه نماییم بنابراین  جلسات آموزشی را در اماکن مناسب که مجهز به امکانات کمک آموزشی صوتی و تصویری می باشند برگزار نمایید . البته حج و زیارت به روش های مناسب نسبت به ارزیابی کیفیّت برگزاری جلسات آموزشی کاروان ها با استفاده از تجارب  سنوات  قبل اقدام می نماید .

توجیه زائرین ازاهمیّت بسیار بالایی در همه امور برخوردار است به خصوص در مورد مسائل مربوط به عواقب ناشی از همراه داشتن مواد مخدر و متعلقات ممنوعه آن ، علاوه برآن به زائرین تاکید نمایید قبل از حضور در فرودگاه از نداشتن ممنوعیت خروج از کشور خود مطمئن شوند . و به زائرین در خصوص دستورالعمل های مختلف مانند بیمه ، قوانین و مقررات ، ضوابط فرودگاهی ، حمل و نقل ، تغذیه و بهداشت و ... اطلاع رسانی لازم را انجام دهید .

نسبت به شناسایی توانمندی های افراد همراه کاروان قبل از سفر اقدام نمایید و در برنامه ریزی که برای مدت اقامت زائرین در عربستان قبل از عزیمت تدوین می نمایید استفاده از توانمندی ها و ظرفیت های موجود در کاروان را متناسب با تخصص آن ها لحاظ بفرمایید .

 در طول سفر همکاری و تعامل سازنده همراه با رعایت شئون اخلاق اسلامی با عوامل اجرایی داشته باشید و در بحث اداره هتل با توجه به محدودیت تعداد عوامل و گستردگی کارها و وظایف محوله به عوامل ثابت هتل با مدیران هتل ها کمک و مساعدت موثر داشته باشید .

شایسته است مدیران محترم کاروان ها بلافاصله بعد از بازگشت گزارش سفر خود را که در بر گیرنده مشاهدات شما از مواردی می باشد که نیاز به اطلاع رسانی و یا پیگیری دارد به حج و زیارت استان تحویل فرمایند . شما عزیزان به عنوان نمایندگان هم سازمان حج و زیارت و هم زائرین می باشید و می بایست با بصیرت کامل هرگونه خلل و نارسائی را پیگیری و منتقل فرمایید . 

شایان ذکر است در ادامه جلسه هریک از مدیران و معاونین راهنمای عمره پرسش های خود را در خصوص وظایف محوله مطرح نمودند و جناب آقای شاد به همراه حجه الاسلام والمسلمین ابوالفضلی با توجه به موضوع هریک از سوالات پاسخ لازم را ارائه فرمودند .  

مدیر سایت امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

آرشیو

خطایی رخ داده است. خطا : آرشیو در حال حاضر در دسترس نیست