اخبار مدیریت حج و زیارت خراسان شمالی
جمعه 02 آذر 1403
EN

خبر

صلح امام حسن(ع) با معاوية بن‏ ابي‏ سفيان (41 ق)

صلح امام حسن(ع) با معاوية بن‏ ابي‏ سفيان (41 ق)
۲۶ ربيع الاول صلح امام حسن(ع) با معاوية بن‏ ابی‏ سفيان (۴۱ ق)

شرح مناسبت:

پس از شهادت امام علي(ع) شيعيان كوفه با امام حسن مجتبي(ع) پسر ارشد آن حضرت بيعت كرده و او را به خلافت برگزيدند. امام، لشگري دوازده هزار نفري به رهبري قيس بن سعد به جنگ معاويه فرستاد و خود روانه‏ي مداين شد. هنوز بين سپاه امام و معاويه جنگي روي نداده بود كه شايعه‏ي كشته شدن قيس بن سعد، شيرازه‏ي سپاه حضرت را از هم گسيخت. در اين ميان، جمعي حتي سراپرده‏ي امام را نيز غارت كرده و يكي از آنان خنجري بر ران حضرت وارد نمود. با اين وضع، مسلّم شد كه با چنين مردمي به جنگ معاويه و لشكر منظم او رفتن صلاح نيست. بدين ترتيب، امام حسن با معاويه وارد مكاتبه و مذاكره گرديد و قرار بر اين شد كه امام از خلافت كناره‏گيري كند به شرط اين كه معاويه پس از خود، فرزندانش را به خلافت معين نكند، از امام علي(ع) به زشتي ياد ننمايد و... . امام حسن(ع) علي‏رغم ميل باطني، اين صلح را پذيرفت و پس از پنج ماه و نيم، از خلافت كناره گرفت و با اهل بيت خود عازم مدينه گرديد.

 آیات و روایات متناسب :  صلح امام حسن‏ عليه السلام با معاويه

قرآن کریم:
و إنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَح لَها و تَوَكَّلْ عَلَي اللَّهِ إنَّهُ هُوَ السَّميعُ العَليمُ
اگر به صلح مايل شدند تو نيز از در صلح وارد شو و بر خدا توكّل كن كه او شنواي دانا است
أنفال ، آيه ۶۱ .
پيامبرصلي الله عليه وآله :
الحَسَنُ و الحُسَينُ إمامانِ قاما أو قَعَدا
حسن و حسين دو امامند ؛ چه قيام كنند، و چه قيام نكنند
مناقب آل أبي طالب ، ج ۲ ، ص ۱۳۸ .
امام علي‏ عليه السلام :
و لاتَدفَعَنَّ صُلحاً دَعاكَ إلَيهِ عَدُوُّكَ و لِلّهِ فيهِ رِضي ؛ فَإنَّ فِي الصُّلحِ دَعَةً لِجُنودِكَ و راحَةً من هُمومِكَ و أمناً لِبِلادِكَ
اگر دشمن ، تو را به صلح فراخواند و خشنودي خدا در آن بود ، آن را ردّ مكن ؛ زيرا صلح مايه آسايش سپاهيان تو و راحتي خودت از اندوه‏ها و ايمني سرزمين تو است
نهج البلاغه ، نامه ۵۳ .
...فَإن أرَدتَ مُجاهَدَةَ عَدُوِّكَ فَلَن يَصلُحَ لَكَ مِن شيعَتِكَ مَن لَم يَصلُحْ لأِبيكَ لَأَنَّهُم قَومٌ لاوَفاءَ لَهُم، يُورِدُونَكَ ثُمَّ لايُصدِرُونَكَ
. . و اگر بخواهي با دشمنت بجنگي [بدان كه] كساني كه شمشيرشان سودي براي پدرت نداشت هرگز براي تو نيز سودي نخواهند داشت؛ زيرا آنان قومي بي‏وفا هستند كه تو را وارد معركه كارزار مي‏كنند آن‏گاه براي بيرون آمدن از آن ياري‏ات نمي‏كنند
ميزان الحكمه ، ح ۱۰۵۱۳ .
وَجَدتُ المُسالَمَةَ مالَم يَكُنْ وَهنٌ لِلإسلامِ أنجَعَ مِنَ القِتالِ
من صلح را ، تا آن‏گاه كه مايه وهن اسلام نباشد ، كارسازتر از جنگ يافته‏ام
غررالحكم و دررالكلم ، ح ۱۰۱۳۸ .
امام حسن‏ عليه السلام :
إنَّ مُعاوِيَةَ نازَعَني حَقّاً هُوَ لي فَتَرَكتُهُ لِصَلاحِ الاُمَّةِ و حَقنِ دِمائِهِم
معاويه در حقي كه از آنِ من بود با من ستيز كرد و من براي صلاح امّت و جلوگيري از ريختن خونشان آن را واگذاردم
بحار الأنوار ، ج ۴۴ ، ص ۳۰ .
ما أنَا بِمُذِلِّ المُؤمِنينَ ولكِنّي مُعِزُّ المُؤمِنينَ ، إنّي لَمّا رَأَيتُكُم لَيسَ بِكُم عَلَيهِم قُوَّةٌ سَلَّمتُ الأمرَ لأِبقي أنا و أنتُم بَينَ أظهُرِهِم ، كَما عابَ العالِمُ السَّفينَةَ لِتَبقي لأِصحابِها و كَذلِكَ نَفسِي و أنتُم لِنَبقي بَينَهُم
من نه خواركننده مؤمنان ، بلكه عزّت بخش آنانم . وقتي ديدم شما در برابر دشمن قدرتي نداريد ، كار را به او واگذاشتم تا من و شما در ميان آنان باشيم . همچنان كه آن فرزانه [خضر ]كشتي را سوراخ كرد تا براي صاحبانش باقي بماند ، و اين‏چنين است حكايت من و شما تا در ميان آنها باقي بمانيم
ميزان الحكمه ، ح ۱۰۵۱ .
مدیر سایت امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

آرشیو

خطایی رخ داده است. خطا : آرشیو در حال حاضر در دسترس نیست