اخبار مدیریت حج و زیارت خراسان شمالی
پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403
EN

خبر

14 زائر از اعزام به عمره بازماندند

14 زائر از اعزام به عمره بازماندند

بر اساس گزارش رسیده به پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت خراسان شمالی : از آغاز عملیات عمره تا کنون تعداد 14 نفر از زائرین عمره خراسان شمالی به علت همراه داشتن مواد مخدر از سفر بازمانده اند .

از آنجایی که یکی از موضوعات بسیار مهم در عملیات حج و عمره مساله مواد مخدر و برخورد دولت سعودی با این موضوع و همچنین برخوردبا زائران حامل مواد مخدرر می باشد. گزارش زیر با هدف اطلاع رسانی به زائرین محترم تهیه شده است . امیدواریم افرادی که در بین زائرین محترم با این موضوع مرتبط می باشند حتما قبل از اعزام در فرصت مقتضی ابتدا نسبت به حل مشکل اعتیاد خود اقدام نموده و سپس در کاروان ها برای اعزام ثبت نام نمایند .

در کشور عربستان سعودی قوانین بسیار سختیگیرانه در رابطه با مواد مخدر وجود دارد و شدید ترین مجازات ها از جمله اعدام که در عربستان به صورت گردن زدن می باشد در مورد مجرمین اجرا می گرددو این مجازات را حتی در خصوص اتباع کشورهای دیگر نیز اعمال می نمایند.

نحوه كشف مواد مخدر

در فرودگاه های ایران و عربستان سعودی از پیچیده ترین تجهیزات و سیستم های مدار بسته، دستگاه های مجهز الکترونیکی، سگ های موادیاب ، و افراد مجرب چهره شناس در جهت شناسایی زائران حامل مواد مخدراستفاده می نماید به طوری که در بعضی موارد افراد دستگیر شده اصلا معتاد نبوده و به صورت ماهرانه ای نسبت به جاسازی مواد مخدر اقدام نموده بودند امادر فرودگاه های مدینه و جده دستگیر شده که این نشان از دقت بالای ماموران در کشف مواد مخدر دارد.

نحوه برخوردقضائي

فرودگاه های ایران

در صورت کشف مواد مخدر از هر یک از زائرین در فرودگاه های ایران بر اساس قانون با هر قصدی که اقدام به نگهداری و حمل هر مقدار مواد مخدر به داخل یا خارج از کشور کرده باشند ، به مدت یک تا پنج سال گذرنامه آنان ابطال و ممنوع الخروج می‌شوند و در صورت تکرار، به مدت پنج تا 15 سال گذرنامه آنان ابطال و ممنوع الخروج می‌شوند.

فرودگاه های عربستان

 پس از کشف مواد از زائران بلافاصله و بعد از تنظیم صورتجلسات اولیه به بازداشتگاه منتقل می نماینددر این خصوص ذکر این نکته قابل اهمیت است که در عربستان صرف داشتن مواد مخدر در نزد زائر جرم است و دراین خصوص دادگاهی و بازجوئی به آن صورت تعریف شده خود وجود ندارد و مقدار آن نیز مهم نیست یعنی همین که فرد مواد مخدر با خود دارد جرم است چه اندازه یک صوت و چه بیشتر بعد ازدستگیری زائر بلافاصله بازرسی بدنی در فرودگاه شروع و بعد از انتقال زائر به بازداشتگاه گزارش به رویت قاضی رسیده و قاضی مدت بازداشت اورا براساس گزارش ضابط که مقدار مواد مخدر را گزارش کرده تعیین می نمایند به همین دلیل در بسیاری از موارد تناسبی بین مقدار مواد کشف شده با مدت بازداشت افراد وجود ندارد و بطور کلی رویه معمولی که در مورد رسیدگی در بقیه جرائم وجود دارد در مورد موادمخدر اعمال نمی شود و زائر حامل مواد مخدر رابعد از چندین ماه بازداشت اخراج می نمایند.

وضعیّت بازداشتگاه ها

قابل توجه است که وضعیت بازداشتگاه ها در عربستان بسیار تاسف انگیز است بر اساس بررسی های بعمل آمده و مصاحبه با افراد بازداشتی تعداد زیادی افراد در یک اطاق کوچک نگهداری می شوند که از ملیت های مختلف می باشند و دارای اتهامات مختلفی از جمله قتل– سرقت – زنا- و تجاوز به عنف می باشند وضعیت بهداشت بسیار بد و به طور کلی افرادی که مدتی در بازداشتگاها بسر می برند بعد از آزادی دچار مشکلات روحی و افسردگی شدید می باشند.

در عربستان سعودی روان گردانها نیز حکم موادمخدر دارند وهمین مجازات ها درمورد آنها نیز اعمال می گردد.

مدیر سایت امتیاز به خبر :

آرشیو

خطایی رخ داده است. خطا : آرشیو در حال حاضر در دسترس نیست