تصحيح و توسعه فرهنگ ضيافت
در روايات اسلامى ، افزون بر تشويق و تأكيد فراوان بر فرهنگ مهمان نوازى ، رهنمودهاى بسيار ارزنده اى در جهت تصحيح و تقويت اين فرهنگ ارائه شده است كه مى توان آن ها را به دو دسته تقسيم كرد :
يك . آداب ميزبان
دسته نخست از اين آداب ، مواردى را شامل مى شود كه شايسته است ميزبان به آنها عمل كند . اين آداب ، عبارت اند از :
۱ . گرامى داشت مهمان؛
۲ . خوش رويى و ابراز محبّت؛
۳ . مقدّم داشتن مهمان؛
۴ . خدمت به مهمان؛
۵ . در اختيار نهادن آنچه مهمان نياز دارد؛
۶ . پذيرايى كردن با بهترين چيزى كه دارد؛
7 . نيكو پذيرايى كردن؛
۸ . فرمانبرى؛
۹ . كوشيدن در پذيرايى از مهمان دعوت شده؛
۱۰ . زودتر شروع كردن غذا و ديرتر دست كشيدن از آن؛
۱۱ . صرف غذا با مهمان؛
۱۲ . تعارف كردن مهمان به خوردن؛
۱۳ . بدرقه كردن مهمان تا درِ خانه .
دسته دوم ، شامل مواردى است كه ميزبان ، با ترك آنها ادب خود را به اثبات مى رساند . اين موارد ـ كه در فصل سوم آورده شده ـ ، عبارت اند از :
۱ . خودنمايى و شهرت طلبى؛
۲ . ناقابل شمردن امكانات پذيرايى؛
۳ . تشريفات مشقّت بار؛
۴ . تعارف دروغين؛
۵ . به كارگرفتن مهمان؛
۶ . روزه گرفتن ، بدون اجازه مهمان؛
۷ . كمك كردن در رفتن مهمان .
گفتنى است كه همه اين آداب ، در حقيقت ، به دو اصل اساسى باز مى گردند :
۱ . تكريم مهمان
پيامبر صلى الله عليه و آله خطاب به امام على عليه السلام مى فرمايد :
أكرِمِ الضَّيفَ ولَو كانَ كافِرا . ۱ مهمان را گرچه كافر باشد ، گرامى بدار .
۲ . پرهيز ميزبان از رفتارهاى غير اخلاقى
تلاش هايى كه گاه در تهيه امكانات پذيرايى بهتر ، با انگيزه خودنمايى و شهرت طلبى صورت مى گيرد ، از آن رو كه كارى غير اخلاقى است ، از نظر اسلام به شدّتْ نكوهيده است .
دو . آداب مهمان
اين آداب نيز به دو دسته تقسيم مى شوند . دسته نخست ،امورى هستند كه سزاوار است مهمان ، آنها را انجام دهد كه عبارت اند از:
۱ . پذيرش دعوت مؤمن؛
۲ . رعايت اولويّت ها در پذيرش دعوت به مهمانى؛
۳ . كُندى ورزيدن در پذيرفتن مهمانى هاى غفلت زا؛
۴ . مقدّم داشتن دعوتى كه يادآور آخرت است؛
۵ . شرط كردنِ پرهيز از تكلّف و تشريفات؛
۶ . اجازه گرفتن براى ورود به خانه ميزبان؛
۷ . سلام كردن هنگام ورود به خانه؛
۸ . نشستن در جايى كه ميزبان پيشنهاد مى كند؛
۹ . احترام پذيرى؛
۱۰ . گشودن روزه مستحبّى؛
۱۱ . خوب خوردن؛
۱۲ . اقتدا به صاحب خانه در نماز؛
1۳ . دعا كردن براى ميزبان؛
۱۴ . ترك كردن مهمانى پس از صرف غذا؛
۱۵ . پاسدارى از كرامت خود با رعايت مدّت اقامت .
دسته دوم ، امورى هستند كه مهمان بايد از انجام دادن آنها سر باز زند و ترك آنها نشانه ادب مهمان است كه عبارت اند از :
۱ . شركت كردنِ بدون دعوت در مهمانى ديگران؛
۲ . حضور در مهمانى ويژه ثروتمندان؛
۳ . حضور در مهمانى برپاشده با انگيزه همچشمى؛
۴ . پذيرش مهمانى اهل ساز و آواز؛
۵ . پذيرش مهمانى مشرك ، منافق و فاسق؛
۶ . واداشتن ميزبان به تكلّف و تشريفات؛
۷ . ديگرى را همراه خود به مهمانى بردن؛
۸ . روزه مستحبّى گرفتن ، مگر با اجازه ميزبان؛
۹ . ناچيز شمردن امكانات ميزبان؛
۱۰ . پرس و جو در باره حلال بودن غذا
با دقت در موارد ياد شده ، به روشنى معلوم مى شود كه همه اين آداب ، در واقع ، به سه اصل زيربنايىِ زير بازگشت مى نمايند:
1- تگریم میزبان
۲ . پرهيز از ايجاد زحمت : چنان كه قرآن كريم در مورد پيامبر خدا صلى الله عليه و آله به مسلمانان توصيه مى فرمايد كه پس از صرف غذا با او خداحافظى كنند و به گفتگو ننشينند . ۱ گاه لازم است كه مهمان پس از صرف غذا ، مدّتى توقّف كند ؛ ولى بايد توجّه داشته باشد كه توقف بلند مدّت ، ملال آور است و كرامت و عزّت مهمان را سلب مى نمايد .
در هر حال ، چنان كه در روايات اهل بيت عليهم السلام آمده ، حداكثر مهمانى ، سه روز است . در مَثَل هاى فارسى هم آمده كه : «مهمان ، تا سه روز عزيز است» .
۳ . پرهيز از حضور در مهمانى هاى نكوهيده : مهمانىِ كسانى كه انحراف اعتقادى و يا اخلاقى دارند ؛ زيرا معاشرت با آنها انسان را در معرض ابتلا به انحرافات آنان قرار مى دهد .
يا مهمانى كسانى كه اهل لهو و لعب و ساز و آواز و برپايىِ مجالس گناه اند و يا مهمانى هايى كه با انگيزه رقابت ، همچشمى ، خودنمايى و فخرفروشى برگزار مى شود ؛ چرا كه چنين اخلاق ناپسندى ، موجب دشمنى ، و آفت خطرناك آسايش و آرامشِ زندگى است .