اخبار مدیریت حج و زیارت خراسان شمالی
چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403
EN

خبر

همایش زائرین عتبات با حضور امام جمعه شهرستان بجنورد برگزار شد

همایش زائرین عتبات با حضور امام جمعه شهرستان بجنورد برگزار شد

اولین همایش متمرکز زائرین عتبات عالیات شهرستان بجنورد بعد از ظهر روز چهارشنبه با حضور حجت الاسلام و المسلمین قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه شهرستان بجنورد برگزار گردید .

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت خراسان شمالی این همایش با مشارکت دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در خراسان شمالی و حضور کلیه زائرین اعزامی به عتبات عالیات دو ماه آینده مرکز استان در محل مسجد بقیه الله از ساعت 16 الی 18 برگزار گردید .

جواد شاد مدیر حج و زارت خراسان شمالی در این مراسم گفت : سازمان حج و زیارت برای این که بستر لازم جهت زیارت شما عزیزان فراهم شود با توجه به وضعیّت و امکانات موجود عراق تلاش می نماید بهترین ها را برای زائرین فراهم کند امّا شما می دانید شرایط این سفر از لحاظ مختلف قابل مقایسه با سفر های دیگر نیست هرچند مجموعه خادمین شما از انجام هیچ کوششی دریغ نخواهند نمود.

وی در ادامه بیان کرد خواهشی که از زائرین عزیز داریم این است که با سعه صدر و حوصله مطالبی که از سوی مدیران و روحانیون معزز گفته می شود را به بشنوند و در مراحل مختلف سفر توصیه هایی که می شود را رعایت کنند . به برنامه زمانبندی کاروان التزام داشته باشید و مراعات حال همسفران خود را بکنید .

جواد شاد مدیر حج وزیارت خراسان شمالی سفر عتبات عالیات را سفر روح ، جان و عشق دانست و به زائرین گفت خوشبحال شما که توفیق تشرف به این سفر را کسب نموده اید و باید قدر این نعمت و فرصت را دانست تا انشاء الله آثار معنوی آن در سطح جامعه نمایان شود بهتر آن است که هدف اصلی این سفر که زیارت و حضور در محضر امام است را فراموش نکنیم و خدای نخواسته دچار غفلت نشویم .

در ادامه این مراسم حجت الاسلام والمسلمین ابوالفضلی نماینده بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت خراسان شمالی ضمن تقدیر و تشکر و عرض خیرمقدم به زائرین محترم بیان نمود ؛ شانس و خوشبختی همیشه شامل حال انسان نمی شود بلکه وابسته به نکات و اقداماتی است که بواسطه آن این توفیق شامل حال افراد می گردد . حقیقت از انجام سفر عتبات عالیات و تعدد روایاتی که تشویق به زیارت می نمایند این است که انسان به خداوند نزدیک شود و ما از زیارت ائمه توشه می گیریم تا به خدا نزدیک شویم.  همانطور که خداوند در قرآن کریم پیامبر اکرم (ص) را اسوه حسنه ذکر می کند ما نیز در عتبات عالیات از زندگی اولیا الگو می گیریم. ما اعتقاد داریم تنها راه نجات ائمه اطهار هستند و عبور به سلامت از پل صراط در قرب و نزدیکی به امامان معصوم است. پرستش و تعظیم فقط از آن خداست و ما در زیارت بیعت می کنیم با امام معصوم که تا آخر عمر در هر کجا که باشیم دستورات آنها را چراغ راه زندگیمان قرار دهیم . روح زیارت الگو قراردادن و بیعت کردن است و ویژگی زیارت غفلت زدگی و از بین بردن غفلت ها است .

ایشان در بخشی دیگر از سخنان خود گفتند : توصیه بعثه به شما زائرین عزیز این است که دربرنامه هایی که برای شما تهیه شده است شرکت نمایید و از سیاست گذاری هایی که انجام شده پیروی نمایید تا انشاء الله به سلامتی به این سفر مشرف شده و با زیارت قبول به وطن اسلامی باز گردید .

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی امام جمعه شهرستان بجنورد در این مراسم با سودمند دانستن برگزاری این جلسات و همایش ها به زائرین توصیه نمودند که به نکاتی که از طرف مدیران و روحانیون کاروان ها مطرح می شود توجه نمایند و با توجه به شرح وظایف افراد نکات و پرسش های خود را از مدیران و روحانیون سوال کنند بنابراین با در نظر گرفتن این مطالب سفر جامع تر می شود و بهره بهتر و بیشتر عاید زائرین می گردد .

ایشان سفر عتبات عالیات را فشرده و پر محتوا دانستند و گفتند زائرین در این سفر هم جغرافیا فرامی گیرند و هم تاریخ را مرور می کنند با اماکن و اشخاص شاخص تاریخ اسلام و ائمه آشنا می شوند . به مصداق مثال معروف « شنیدن کی بود مانند دیدن » انسان در عتبات عالیات منقلب می شود مثلاً در زیارت امام حسین (ع) ما دوبار قبر حبیب بن مظاهر را زیارت می کنیم تفکر به این نکته که چه چیزی باعث شده که حبیب به این جایگاه برسد و یا موارد متعدد دیگری که در آن سرزمین نیاز به تفکر و تعمق و ژرف اندیشی دارد . و شما در این سفر در واقع یک تاریخ تشیع را مرور می کنید .

امام جمعه شهرستان بجنورد در بخشی دیگر از سخنان خود توفیق انجام با معرفت زیارت را تا آنجا که مسبب واجب شدن بهشت برای زائر می شود ارزشمند توصیف نمودند و زیارت جامعه کبیره را که یادگار ارزشمند حضرت امام هادی (ع) می باشد را نمونه مناسبی برای زیارت امامان ذکر کردند. و گفتند : وقتی ما به زیارت امام می رویم اعتقاد داشته باشیم که امام با قدرت و اجازه خداوند ما را می بیند و صدای ما را می شنود و سلام ما را پاسخ می گوید زیارت با معرفت باور این مطلب می باشد و نکته دیگر این است که ائمه و امامان برای ما به مصداق آئینه می باشند و ما در پیشگاه آنان معایب خود را پیدا می کنیم و برای رفع این معایب تلاش می کنیم . امام میزان و معیار است و ما به فاصله دور یا نزدیک بودن اعمال ، رفتار و گفتارمان با امام روز قیامت سنجیده می شویم . ما در سفر های زیارتی سبک و شیوه زندگی کردن از امام و ائمه می آموزیم . از امام هادی (ع) زیارت جامعه کبیره که یک دائره المعارف کامل است برای ما یادگار مانده است . در زیارت جامعه کبیره بعد ذکر صد تکبیر ، شناخت جایگاه اولیاء خداوند مطرح می شود و در زیارت جامعه کبیره فرا می گیریم که چگونه امام را زیارت کنیم و روش سخن گفتن و پیمان بستن با ائمه اطهار یاد می گیریم

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با آرزوی سفری سالم برای زائرین به آنها توصیه نمود که در اماکن مقدس زیارتی که مشرف می شوند شکر نعمت های الهی از جمله نعمت ولایت را که مهمترین نعمت ها می باشد به جا بیاورند و برای خود و دیگران دعا کنند .

بر اساس این گزارش در ادامه دو نفر از ذاکرین اهل بیت عصمت و طهارت با ذکر مصائب و مدیحه سرایی به معنویت فضای مراسم افزودند.

مدیر سایت امتیاز به خبر :

آرشیو

خطایی رخ داده است. خطا : آرشیو در حال حاضر در دسترس نیست