پيامبرصلي الله عليه وآله :
و يَخرُجُ مِن صُلبِ عَلِيٍّ (الرِّضاعليه السلام) ابنُهُ مُحَمَّدٌ المَحمُودُ أطهَرُ النّاسِ خَلقاً و أحسَنُهُم خُلقاً
از نسل امام رضاعليه السلام فرزندش محمّد پديد ميآيد كه فرزندي است پسنديده ، و در آفرينش از همه مردم پاكتر و در اخلاق از همه نيكوتر است
كفاية الأثر ، ص ۸۴ .
امام رضاعليه السلام :
هذا [الامام الجوادعليه السلام] المَولُودُ الّذي لَم يُولَد مَولُودٌ أعظَمُ بَرَكَةً عَلي شيعَتِنا مِنهُ
اين مولودي است كه پر بركتتر از او براي شيعه ما به دنيا نيامده است
الكافي ، ج ۱ ، ص ۳۲۱ .
امام جوادعليه السلام :
أنَا أعلَمُ بِسَرِائرِكُم و ظَواهِرِكُم و ما أنتُم صائِرونَ إلَيهِ
من از نهان و آشكار شما و فرجامي كه به سوي آن ميرويد ، آگاهترم
بحار الأنوار ، ج ۵۰ ، ص ۱۰۸ .
سخنان برگزيده امام جوادعليه السلام :
إعلَم أنَّكَ لَن تَخلُوَ مِن عَينِ اللَّهِ فَانظُر كَيفَ تَكُونُ
بدان كه از ديد خداوند پنهان نيستي ، پس بنگر چگونهاي
تحف العقول ، ص ۴۵۵ .
مَنِ استَحسَنَ قَبيحاً كانَ شَريكاً فيهِ
هر كه كار زشتي را نيك بشمارد ، در آن كار شريك است
بحار الأنوار ، ج ۷۵ ، ص ۸۲ .
مَنِ انقَطَعَ إلي غَيرِ اللَّهِ وَ كَلَهُ اللَّهُ إلَيهِ
آن كه به غير خداوند روي آورد ، خداوند به همو واگذارش كند
بحار الأنوار ، ج ۶۸ ، ص ۱۵۵ .
مَن أطاعَ هَواهُ أعطي عَدُوَّهُ مُناهُ
آنكه از هواي نفس خود پيروي كند ، آرزوي دشمنش را برآورده است
بحار الأنوار ، ج ۶۷ ، ص ۷۸ .
إتَّئِد تُصِب أو تَكَد
شتاب مكن تا برسي يا نزديك شوي
نزهة النّاظر ، ص ۱۳۵ .
لاتَكُن وَلِيّاً لِلّهِ فِي العَلانِيَةِ ، عَدُوّاً لَهُ فِي السِّرِّ
در ظاهر ، دوست خدا و در باطن ، دشمن خدا مباش
بحار الأنوار ، ج ۷۵ ، ص ۳۶۵ .
تَأخيرُ التَّوبَةِ إغتِرارٌ
تأخير در توبه كردن فريب خوردن است
تحف العقول ، ص ۴۵۶ .
مَن هَجَرَ المُداراةَ قارَبَهُ المَكرُوهُ
آن كه سازش و مدارا را ترك كند ، ناگواري به او روي آورد
بحار الأنوار ، ج ۶۸ ، ص ۳۴۱ .
مَن لَم يَعرِفِ المَوارِدَ أعيَتْهُ المَصادِرُ
كسي كه راه ورود به كاري را نشناسد ، راه برون شدن از آن درماندهاش ميكند
بحار الأنوار ، ج ۷۵ ، ص ۳۶۴ .
مَن رَضِيَ بِدونِ الشَّرَفِ مِنَ المَجلِسِ لَم يَزَلِ اللَّهُ و مَلائِكَتُهُ يُصَلُّونَ عَلَيهِ حَتّي يَقومَ
هر كه از نشستن در پايين مجلس خرسند باشد ، خدا و فرشتگانش پيوسته بر او درود ميفرستند تا آنگاه كه برخيزد
تحف العقول ، ص ۴۸۶ .