اخبار مدیریت حج و زیارت خراسان شمالی
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
EN

خبر

تخلفات گروه های غیر مجاز عتبات عالیات

تخلفات گروه های غیر مجاز عتبات عالیات

با توجه به بررسی های بعمل آمده در خصوص اعزام زائرین عتبات عالیات عراق توسط کاروانهای غیر مجاز موارد ذیل توسط برخی از این گروه ها مشاهده گردیده است که به منظور آگاهی اذهان عمومی و توجیه متقاضیان زیارت به عتبات عالیات مقدسه کشور عراق اطلاع رسانی می گردد:

  1. عدم قرار داد امنیت: اکثر زائرین اعزامی به عتبات عالیات توسط کاروانهای غیر مجاز از پوشش امنیتی داخل خاک عراق بهره مند نمی باشند و با توجه به موقعیت و شرایط حساس کشور عراق، وجود نیروی امنیتی یکی از راهکارهای کاهش خطرات احتمالی و حفاظت از جان و مال زائرین می باشد که این مهم فقط در کاروانهای زیارتی تحت پوشش سازمان حج و زیارت انجام می شود.

  2. عدم وجود بیمه و یا کامل نبودن آن: اکثر گروههای غیر مجاز به منظور کاهش هزینه های زائرین اقدام به پوشش بیمه ای زائرین ننموده و یا با حداقل قیمت نموده و در صورت بروز حوادث غیر قابل پیش بینی شرکتهای بیمه ای پاسخگو نمی باشند به همین دلیل احتمال خسارت سنگین به زائرین وجود دارد، درحالی که کلیه زائرین اعزامی توسط گروههای تحت پوشش سازمان حج و زیارت با حداکثر سقف بیمه و خدمات بیمه ای در کشور عراق و ادامه طول درمان در صورت نیاز در ایران اقدام می نمایند.

  3. عدم قرارداد با مرکز پزشکی: اعزام زائرین با گروههای غیر مجاز به دلیل عدم برخورداری از خدمات مرکز پزشکی حج و زیارت موجب مشکلاتی برای زایرین می گردند این درحالی است که کلیه زائرین اعزام شده از طریق سازمان حج و زیارت با توجه به قرارداد منعقد شده با مرکز پزشکی حج تحت پوشش می باشند.

  4. تحویل ارز همراه زائرین: دفاتر زیارتی غیر مجاز امکان تهیه ارز همراه برای زائرین را نداشته درحالی که باتوجه به مرتبط بودن سیستم ثبت نام زائرین عتبات با سیستم بانک مرکزی در صورت وارد کردن کد ملی زائر در سیستم بانک ملی و وجود مشخصات زائر، امکان پرداخت ارز همراه به زائرین امکان پذیر است.

  5. تعداد ایام سفر 6 روز یا 5 روز: بعضاً مشاهده گردیده که گروههای غیر مجاز با اعلام طول سفر 6 یا 5 روز از زمان حرکت تا بازگشت به ایران را محاسبه کرده و مسیر رفت و برگشت را نیز جزء اقامت زائرین محسوب می نمایند.

  6. کسر شب آخر اقامت : باتوجه به گزارشات واصله در برخی از کاروانهای هوائی، شب آخر به بهانه زیارت مرقد مطهر حر علیه الرحمه پس از خروج از هتل و زیارت به سمت فرودگاه حرکت مینمایند که موجب کسر پرداخت یک شب اسکان هتل می گردد.

  7. کسر وعده های صبحانه : در پروازهای هوائی گروههای غیر مجاز معمولاً یک وعده صبحانه را به بهانه سرو در هواپیما حذف می کنند.

  8. زیارت عبوری کاظمین : در اعزام زائرین از طریق دفاتر غیر مجاز معمولاً به بهانه اینکه یک شب بیشتر در کربلا اسکان داشته باشند بصورت عبوری زیارت کاظمین را انجام می دهند و غذا نیز از طریق عتبه حرم سرو می گردد.

  9. زیارت عبوری کربلا : برخی گروههای غیر مجاز با اسکان بیشتر در نجف اشرف و بردن زائرین به صورت عبوری به کربلا باعث نارضایتی زائرین را فراهم می آورند و پس از بازگشت نیز به دلیل اینکه زائر با دفاتر غیر مجاز اعزام شده است جهت رسیدگی به حقوق پایمال شده خویش متحمل سختی فروانی می گردد.

  10. نداشتن ستاد عملیاتی در عراق: گروههای غیر مجاز به دلیل نداشتن توان اجرائی و تحت حمایت نبودن به سازمان حج و زیارت هیچگونه ستادی در کشور عراق به منظور پیگیری امور زائرین نداشته و در صورت هرگونه حادثه و پیشامد احتمالی بیشترین آسیب به زائرین خسارت دیده وارد می شود.

  11. عدم اسکان در مهمانسرای مرزی: سازمان حج و زیارت به منظور رفاه حال زائرین عتبات عالیات در شهر های مرزی منتهی به کشور عراق اقدام به ایجاد مهمانسرا نموده است که علاوه بر رفع خستگی زائرین، ایجاد برنامه های فرهنگی از قبیل  برگزاری مراسم زیارت عاشورا و نوحه خوانی نسبت به تقویت فضای معنوی کاروان اقدام می نماید، درحالی که دفاتر غیر مجازسعی می کنند به نحوی برنامه ریزی کنند که زایرین شب تا صبح را طی مسیر نموده و نیز در شهرهای مرزی با منتظر نگه داشتن زائر در اتوبوس و یا در نقطه صفر مرزی موجب خستگی بیش از حد زائر می گرددند و در نتیجه میزان صبر و شکیبائی زائر کاهش یافته و موجب بروز برخوردهایی نیز می گردد.

  12. پرداخت هزینه غذای بین راهی توسط زائر:در سفرهای زیارتی که از طریق دفاتر غیر مجاز صورت می گیرد زائر هزینه غذای بین راهی خود را می بایست پرداخت نماید، درحالی که اعزام زائرین از طریق سازمان حج و زیارت پس از پرداخت هزینه سفر، در طول سفر هیچگونه وجهی پرداخت نمی گردد.

  13. پرداخت هزینه کاظمین توسط خود زائر: یکی دیگر از هزینه هائی است که توسط خود زائرین پرداخت می شود هزینه تشرف به کاظمین و زیارت ضریح متبرک امام جواد(ع) وامام موسی کاظم (ع) می باشد .

  14. پرداخت ورودیه فرودگاه نجف توسط خود زائر: اعزام زائرین با پروازهای هوائی به کشور عراق توسط دفاتر غیر مجاز و پرداخت ورودیه فرودگاه شهر نجف اشرف از دیگر هزینه هائی است که زائرین خودشان پرداخت می نمایند، درصورتی که در اعزام های هوائی از طریق سازمان حج و زیارت و پس از ورود به فرودگاه نجف اشرف از زائرین هیچگونه وجهی دریافت نمی گردد.

  15. استفاده از گوشت بوفالو به جای گوشت گوسفند: در تهیه و سرو غذا در هتل هائی که کاروانهای غیر مجاز اسکان دارند  مشاهده گردیده است که از گوشت بوفالو 5000 دیناری بجای گوشت گوسفند16500 دیناری استفاده می گردد.

  16. تعداد اطاق و تخت در هتل: دفاتر زیارتی غیر مجاز به منظور افزایش سود دهی و کاهش هزینه ها معمولا از اطاقای 3 و یا 4 تخته ومجموع 11 یا 12 اطاق استفاده می کنند، درحالی که زائرین اعزامی از طریق سازمان حج و زیارت در اطاقهای 2 و 3 تخته اسکان داده می شوند و تعداد اطاقها نیز 17 باب می باشد.

    17- دریافت های متعدد : به منظور حمل بار در کشور عراق ،هزینه گاری دستی از زائرینی که با کاروانهای غیر مجاز مشرف شده اند دریافت می گردد.

برچسب ها : آزادبرها
مدیر سایت امتیاز به خبر :

آرشیو

خطایی رخ داده است. خطا : آرشیو در حال حاضر در دسترس نیست