استاد ترابي در گفتوگو با «حج» بيان كرد:روحاني كاروان ضمن تشويق زايران، خودش هم براي اقامه نماز در حرمين شريفين همراه آنها برود و با آنها برگردد تا ضمن اينكه آثار و فضايل و بركات نماز جماعت بخصوص در حرمين شريفين نصيب شان ميشود، انس و الفت و دوستي بين ملل مختلف هم محقق گردد.
به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج از مكه مكرمه، برگزاري نشستهاي روحانيان كاروانهاي عمره در بعثه مقام معظم رهبري كه روزهاي زوج در محل بعثه برگزار ميشود، فرصت مناسبي را براي ديدار و گفتگو با برخي از اساتيد فراهم ميكند چه آنكه سطح نخبگي در روحانيان كاروانها در سالهاي اخير افزايش يافته و گاهي شاهد چند استاد و پژوهشگر فرهيخته در يك نشست هستيم.
در يكي از اين فرصتها با حجت الاسلام والمسلمين اكبر ترابي شهرضايي استاد حوزه علميه قم به گفت و گو نشستيم.
وي هم اينك مسئول مدرسه تخصصي فقه در مدرسه عالي فقه و اصول (مجتمع حجتيه) قم است و استاد راهنماي پايان نامههاي سطح ۳ و ۴ حوزه علميه و جامعة المصطفي العالمية بوده و از سال ۱۳۷۴ نيز به عنوان روحاني در كاروانهاي حج و عمره حضور داشته است.
حجت الاسلام والمسلمين ترابي در دورههاي پودماني حج نيز به عنوان استاد فقه مقارن حج و مناسك آن براي روحانيون تدريس كرده و تاكنون چند كتاب همچون «قطره اي از زلال معرفت» و «در سرزمين وحي» در حوزه حج و زيارت تاليف نموده است.
* تسلط بر احكام و مناسك حج و عمره
استاد ترابي در گفتوگو با پايگاه حج در خصوص الزامات و ويژگيهاي يك روحاني كاروان ابراز داشت: بيشترين و مهمترين كار روحاني حج و عمره كه بايد داراي آن باشد، اطلاعات مناسكي و احكام حج و به طور كلي احكام عبادي مردم است؛ روحاني بايد به زوايا و مناسك مسلط بوده و از ديدگاه تك تك مراجع معظم در زمينههاي مرتبط و مورد نياز مطلع باشد.
* بيان احكام به زبان ساده
وي خاطر نشان كرد: البته روحاني نبايد احكام دين را چنان جلوه دهد كه ترس و دلهره تمام وجود زايران را فرا بگيرد. مثلا مهفوم «نيت» را بايد به آساني به مردم نشان دهيم. بايد به زبان ساده احكام را به مردم و زايران بگوييم و طوري بگوييم كه دلهره ايجاد نشود.
* آگاهي از قصص انبياء و تاريخ اسلام
استاد حوزه علميه قم ادامه داد: نكته بعدي كه تاثير بالايي بر روي تبليغ در سفر عمره دارد آگاهي از تاريخ اسلام از زمان تولد پيامبر تا زندگي ائمه عليهم السلام و نيز آگاهي داشتن بر قصص انبياء است زيرا در سرزمين مكه آثار انبيا وجود دارد و انبيا به حج مشرف شده اند و اگر روحاني به اين امور مسلط باشد مردم خوب گوش ميدهند و خوب هم نتيجه ميگيرند.
وي با بيان اينكه بيان هدفمند مطالب تاريخي در مخاطب شوق ايجاد ميكند گفت: مثلا در مدينه در محضر ۶ معصوم هستيم. تجربه اي كه داشته ام اينكه وقتي درباره اين بزرگواران و زندگي آن حضرات صحبت ميكنيم با شوق بيشتر و معرفت بيشتري در مسجد النبي و قبرستان بقيع حاضر ميشوند.
* حضور در نمازجماعت حرمين شريفين و تلاش براي الفت اسلامي
حجت الاسلام ترابي گفت: روحاني كاروان ضمن تشويق زايران، خودش هم براي اقامه نماز در حرمين شريفين همراه آنها برود و با آنها برگردد تا ضمن اينكه آثار و فضايل و بركات نماز جماعت بخصوص در حرمين شريفين نصيب شان ميشود، انس و الفت و دوستي بين ملل مختلف هم محقق گردد و خود به خود شيعه از آن اتهامي كه اهل نماز و عبادت نيست بري ميشود و دنيا ميبيند كه شيعه هم مانند آنها اهل نماز و عبادت است و ضمن اينكه شركت در نماز جماعت اينها، فضيلت بسيار بالايي دارد و سيره اهل بيت عليهم السلام اين بوده است و علاوه بر اين، به زاير تذكر دهند كه هرچه اين جماعت باشكوهتر باشد نشاندهنده عظمت اسلام است و در كشورمان نيز اگر مساجد ما در شهرها و روستاها پررونقتر باشد و نمازهاي باشكوه اقامه شود، خود به خود بسياري از مفاسد را از بين ميبرد.
* تبيين و توضيح مستحبات سفر
وي همچنين با اشاره به اينكه خيلي از زايران در مكه و مدينه علاقمندند مستحبات را انجام دهند اما نميدانند چه كاري انجام دهند گفت: روحاني ميتواند نماز شب و بسياري از مستحبات و نوافل را عملا به زاير ياد بدهد. خيليها يكساعت قبل از نماز ميآيند جا ميگيرند اما نميدانند چه كار كنند. به عنوان نمونه ميتوان نماز جعفر طيار يا نماز امام زمان را ياد بدهيم و در واقع زاير را به سوي اينگونه اعمال و يا اذكار وارده سوق دهيم.
وي در بيان يكي از تجربيات خود در سفر عمره بيان داشت: مثلا در سفر عمره به زايرانم گفتم روايتي داريم كه امام صادق ميفرمايد هر كس بعد از نماز صبح، صد مرتبه صلوات بفرستد، خدا صورت را از اتش جهنم ايمن ميكند. خوب عمل به اين روايت مستلزم اين است كه نماز صبح زاير قضا نشود و به تدريج برخاستن بهنگام براي نماز صبح تبديل به يك ملكه رفتاري در فرد ميشود. و يا هنگامي كه ان حديث امام سجاد عليه السلام درباره فوايد و بركات ختم قرآن در مكه را ميگوييم، اينها با قرآن انس ميگيرند و اين انس خيلي مهم است زيرا امام صادق فرمود مومن بايد هر روز حداقل ۵۰ آيه از عهد خدا را بخواند.
وي عدم هر نوع چشمداشت مادي در اين سفر را بسيار مهم توصيف كرد و گفت: روحاني فقط چشمش به دست پروردگارش باشد. اگر مردم استغناي روحاني را ببينند، اقبال آنها به روحاني بيشتر است. چون ميبينند كه قول و عملش با هم مطابق است و اگر مذمت از دنيا ميكند خودش هم حاضر نيست دنبال دنيا برود.
* تواضع؛ كليد ارتباط روحاني با زاير
استاد حوزه علميه قم بر اهميت برخورد خوب با زايران تاكيد كرد و گفت: روحاني بايد برخورد خوب با مردم داشته باشد به طوري كه خود را در زمره مردم ببيند نه آقاي مردم كه بخواهد به زاير دستور بدهد و رفتار متكبرانه داشته باشد. ما اگر خودمان را مثل خودشان بدانيم؛ اتفاقا احترام آنها به روحاني بيشتر ميشود. خدا به پيامبر ميفرماييد بالهايت را براي مردم روي زمين بگستران. قرآن درباره پيامبر ميفرمايد كه مثل خودتان را از درون خودتان انتخاب كرده ايم. لذا عالم ديني بايد فروتن و متواضع باشد و خود را مثل مردم ببيند.
* به گفتههاي خود عمل كنيم
وي ادامه داد: در آنچه كه به مردم از واجبات و مستحبات و ترك محرمات ميگوييم خودمان عامل باشيم. تاثير بسزا در جايي است كه خود، عامل به چيزي ميگوييم باشيم.
گفتگو: حسن صدرايي عارف